Tuesday, April 17, 2012

ILMU LIVESTOCK..



Dah masuk setengah sem dah aku sambung blaja ni. Sedar-tak sedar, banyak jugak dah ilmu baru yang aku belajar n ilmu lame yang aku kne revise balik. Tapi bagus jugakla sebab secara tak langsung dapat juga mastering on this field (animal production) selain boleh tunjuk2 cara kat junior2 ( mmg kene tunjukpun, so kne make sure carenye betul). Harap2 ilmu yang aku kongsi bermanfaatla yerk. So antara yang aku rase dh boleh buat sendiri) (tp kne belajar slalu lg dlm bidang ni:~

  •  Rectal palpation
  •   Pregnancy diagnosis (gn method rp je, ultrasound blom lg)
  • Oestrous synchronization (using CIDR, sponge, some drug)
  • Estrus observation
  • Semen collection using AV (artificial vagina)
  •  Preparing semen straw (for AI)
  • AI (artificial insemination)
  • Jadi bidan kambing (tapi dh mati, so kne tarik kluar mcm 2 jela)
  •  Akan diupdate kemudian kalau de perkara baru

Jadi, aku rase daripada ilmu ni berkarat dalam kepala and last-last kemungkinan aku lupa, baikla aku kongsi dalam blog, atleast dapat juga junior2 aku tambah ilmu cikit, n pada yang dah tao tapi terbaca entry2 perkongsian ni, rajin2la bagi teguran ok. Selamat berkongsi.

p/s: nantikan ILMU LIVESTOCK II : RECTAL PALPATION.

No comments:

Post a Comment