Tuesday, January 31, 2012

kematian

Tahun dah masuk 2012, umurpun dah makin meningkat, jadi semakin kurang umur kita dekat dunia ni. Yela, siapa yang dapat meneka tarikh kematiannya. Yang penting, semuanya dah ditentukan Allah dan janji Allah itu nyata yang kematian itu tetap datang kepada tiap makhluk yang bernyawa, takkan lambat atau cepat walau sesaatpun. Tengok sajala dalam surat khabar, tiap-tiap hari ada saja kematian berlaku.

PERINGATAN

Sebenarnya, kita semua tahu yang kematian itu boleh datang pada bila-bila masapun, tapi manusia ni mudah sangat lalainya, termasukla saya sendiri. Dalam rancanagan 'Tanyala Ustaz' haritupun ustaz ada bagitau yang manusia ini fitrahnya memang sangat mengetahui Allah itu wujud, kematian itu wujud, tapi mudah sangat lupa dan buat kesalahan berulangkali. Moga-moga kita sentiasa ingat dan takut dengan kematian yang menyebabkan kita tak sempat tuk mengucapkan kata taubat. InshaALLAH.

Seperkara lagi, semakin meningkat umur, semakin banyak kemungkinan dosa yang kita buat. Contohnya cukup senang, orang selalu cakap, makin banyak kita bercakap, makin banyak dosa yang mungkin kita buat. Macam itula juga dengan hidup kita. Moga-moga kida dapat tukar situasi itu dengan semakin meningkat umur, semakin kurang dosa dan semakin banyak kebaikan yang kita buat. InshaALLAH.

Akhir sekali, moga kita semua mati dalam keadaan yang baik-baik dan dimasukkan ke dalam syurga ALLAH.

No comments:

Post a Comment